Marketingul digital este o strategie de marketing online larg folosita de business-urile mici, in general, dar nu este exclusiv destinata acestora.
Este un complex de actiuni indreptate spre indeplinirea unui scop, a unui tel dinainte stabilit, utilizand diverse canale digitale pentru a populariza produse, servicii sau alte activitati.
Promovarea brandurilor si asigurarea vizibilitatii lor creaza legatura intre acestea si clienti, acesta fiind obiectivul final al marketingului digital.
Dupa cum am mentionat si anterior, marketingul digital utilizaza varii canale media pentru a-si atinge obiectivele: motoare de cautare, website-uri, social media, e-mail, mobile apps, mesaje text, publicitate web-based.
Marketingul digital prezinta numeroase trasaturi comune cu marketingul traditional, cel off line, insa si aspecte specifice, adaptate acestui tip de marketing, cu particularitati specifice mediului digital.
Fiind vorba de o forma de marketing, este clar ca adresarea se face catre un public tinta, dintre care se selecteaza potentialii clienti, dupa stabilirea clara a unei strategii si estimarea unor rezultate care ar trebui obtinute.
Avand in vedere activitatea online in crestere, este clar ca fiecare afacere trebuie sa gaseasca acele elemente care sa o diferentieze, sa o scoata in evidenta fata de celelalte.
Cautarea de informatii despre consumator pentru a identifica audienta tinta, cu scopul de a crea mesajul cel mai relevant posibil ramane o actiune de baza si pentru marketingul digital, la fel ca si pentru marketingul traditional.
Tipul de marketing digital aplicabil unei afaceri trebuie identificat in urma unui research bine documentat si depinde de tipul afacerii de promovat.
Afacerile business to business (B2B) inseamna ca produsele sau serviciile se adreseaza persoanelor juridice, ceea ce presupune ca abordarea trebuie sa fie mai bine gandita, strategiile mai bine puse la punct, intinse pe perioade de timp mai lungi.
Afacerile business to customer (B2C) se adreseaza direct persoanelor fizice, deci direct clientului, fiind vorba despre o abordare mai directa, cu adresabilitate catre o audienta mult mai larga.
Desi marketingul digital poate fi aplicat cu succes ambelor tipuri de afacere, trebuie avute in vedere diferentele existente intre ele, precum
- Faptul ca, in timp ce in cazul afacerilor B2B, pot exista factori de decizie multipli, in cazul afacerilor B2C, de regula, este vorba doar de un singur factor de decizie, clientul.
- Faptul ca, deoarece in cazul afacerilor de tip B2B, adoptarea unei hotarari referitoare la achizitii poate fi un proces mai indelungat, se urmareste construirea unei relatii pe termen lung, in vreme ce pentru afacerile B2C, mesajele trebuie sa aiba un carácter mai urgent, deci trebuie adaptat tinand cont de aceasta particularitate.
- Faptul ca in cazul afacerilor B2B se actioneaza mai mult pe baza de logica (se studiaza oferte, se discuta, se asteapta feed-back, apoi se iau decizii), iar in cazul afacerilor B2C se actioneaza mai mult pe baza de emotii (prima impresie, aspect, etc), constituie o alta particularitate de care trebuie sa se tina seama.
Rezulta ca este imperativ necesar ca strategiile sa fie adaptate in functie de aceste particularitati.
De ce procesul de digital marketing este atat de important pentru orice afacere, fie ea de tip B2B sau B2C?
Deoarece acest complex de activitati ajuta la o mai buna cunoastere a clientilor si furnizarea unor produse sau servicii care sase adreseze cat mai exact acelui segment interesat de respectivele produse sau servicii. Astfel se ajunge la publicul tinta, potentialii clienti ai afacerii respective.
Digital marketing ajuta la accesarea unui public larg; un anunt postat in mediul online ajunge la mult mai multe persoane decat un anunt dintr-o publicatie scrisa.
Prin digital marketing se produce o eficientizare semnificativa a costurilor de orice fel, in sensul ca o reclama TV sau radio implica mult mai multe resurse si costuri mult mai mari decat o reclama postata in mediul online.
Marketingul traditional actioneaza in campanii pe anumite perioade, in timp ce, in mediul online, se pot desfasura campanii de promovare continue, pentru ca si costurile sunt mult mai mici. Spre deosebire de marketingul traditional, rezultatele obtinute prin digital marketing sunt mult mai usor masurabile.
Datele obtinute despre clienti ajuta la o mai simpla personalizare pentru clientii tinta. Campaniile de marketing digital ofera posibilitatea interactiunii cu clientii intr-un mod imposibil in cazul marketingului traditional. Digital marketing ofera o conversie mai usoara si mult mai convenabila decat in cazul marketingului traditional.
Toate aceste motive fac ca optiunea pentru digital marketing sa fie singura optiune posibila. Desi unele elemente ale marketingului traditional se mentin, digital marketing, cu specificul sau domina incontestabil.